Reclame in Indië
Reclame in Indië 1890-1942
De tentoonstelling van 29 september 2013 t/m 23 februari 2014 schetst aan de hand van een rijke verzameling affiches, advertenties en reclameplaten de geschiedenis van de reclame in Nederlands-Indië tot de Tweede Wereldoorlog begon.
Het laat zien hoe de kolonie in de eerste decennia van de twintigste eeuw moderniseert en er zich een volwassen reclamebranche ontwikkelt die niet veel onderdoet voor die in het moederland. Reclame duikt overal op: producten van Verkade, Philips, Droste, General Motors en Van Nelle vinden gretig aftrek en worden in het Nederlands, Maleis en Engels aan de man gebracht.
Opvallend is de kunstzinnigheid en professionele kwaliteit van de geëxposeerde affiches. Daarnaast geeft de tentoonstelling aan de hand van tientallen andere reclame-uitingen, als kofferlabels, menu's, folders en passagierslijsten hoe reclamemakers zich laten leiden door de Indische cultuur. Een aanrader voor iedereen die Indië een warm hart toedraagt.
Bij deze expositie is door de Stichting ReclameArsenaal een boek uitgegeven onder de zelfde titel als de tentoonstelling. Het is de eerste keer dat er een Nederlandse studie is verricht naar dit fenomeen. Gastconservator en samensteller van dit boek Drs. Maartje Brattinga is er in geslaagd aan de hand van vele niet eerder geraadpleegde bronnen en tal van reclame uitingen een boeiend beeld te schetsen van het nog weinig ontgonnen terrein van de reclame-geschiedenis in Nederlands-Indië